2012. június 29., péntek

A nagycsaládos fizikus, aki bába lett


Vincze Felícia dúla és holisztikus bába. Jelenleg Hódmezővásárhelyen él férjével és hét gyermekével. Elsősorban a környék kismamáit segíti a gyermekvárás, szülés kapcsán, de honlapját az egész ország kismamáinak tájékoztatása és a hazai gyakorlat fejlesztése céljával hozta létre. Hatodik gyermekének születése kapcsán fordult a szüléskísérés felé.
- Mi az eredeti szakmád/hivatásod?
Fizikus szakon végeztem a Szegedi Tudományegyetemen.
Felícia családja
- Mennyi ideig dolgoztál benne?
Csak tanulmányaim alatt, hallgatóként dolgoztam a Lézerfizikai Intézetben, ugyanis első gyermekem két hónappal azelőtt született, hogy lediplomáztam. Előtte úgy gondoltam, hogy majd egy év után visszamegyek az egyetemre és PhD-t csinálok, de attól a pillanattól kezdve, hogy a kezemben tartottam a kisfiam, éreztem hogy ezt az élményt nem lehet elégszer átélni...

- Mikor ismerkedtél meg a férjeddel? Már a kapcsolat korai szakaszában nagycsaládot terveztetek?
Osztálytársak voltunk a gimnáziumban. Ő már a gimnáziumi éveink alatt próbált udvarolni nekem, de én akkoriban szerzetes akartam lenni. Végül a ballagásunk napján gondoltam meg magam, azóta együtt vagyunk. Négy évvel később házasodtunk össze. Mindig sok gyermeket szerettünk volna. Persze addig nem igazán tudtuk, mit is jelent ez, amíg nem lettek saját gyermekeink. Emlékszem, akkoriban nyolc babáról beszéltünk, de most úgy gondolom, maradunk a hétnél.

- Mikor kezdtél el szüléssel foglalkozni, és miért?
A szülészet és bábaság hatodik gyermekünk várása alatt kezdett el komolyabban érdekelni. Ekkor Kanadában laktunk és egy barátnőm tanácsára választottam bábát, aki teljes ellátást adott. Már a terhesgondozás is teljesen más volt, mint amit az előző öt esetben megtapasztaltam, aztán az ambuláns kórházi szülés természetessége, háborítatlansága győzött meg teljesen – ennek hatására kezdtem el bábai tanulmányi lehetőséget keresni. Magyarországon olyan képzés nem volt elérhető, amelyben a teljes ellátást meg lehetett volna tanulni. Az interneten találtam rá a Midwives College of Utah nevű iskolára, amelynek mesterképző szakára felvételt is nyertem. Ezzel egy teljesen új szakasz kezdődött az életemben, életünkben.

- Hogyan tudod összeegyeztetni a munkádat a nagycsalád életével?
Ez nem könnyű, de mindannyian nagyon támogatnak. Megértik, ha el kell mennem és mindig örülnek, ha egy kisbaba jön a világra. Sokat segít a tágabb családunk is.

Palinka születése
- Milyen terveid vannak a jövőre vonatkozóan?
Jelenleg a diplomám honosításán dolgozom. Ha ez sikerül, kiváltom az engedélyt és bábaként fogok dolgozni. Nagyon szeretnék egy születésközpontot létrehozni Hódmezővásárhelyen. Fontosnak érzem, hogy a kismamáknak, családoknak legyen választási lehetőségük.

- Hogy látod az otthonszülés mai magyarországi helyzetét? Mit vársz az új törvényi szabályozástól?
Úgy érzem, hogy a szakma minden területén kezdik elfogadni az otthonszülést. Nagy örömömre szolgált, hogy részt vehettem a tervezet minisztériumi egyeztetésén. Számomra nagyon pozitív volt, hogy mindannyian az otthonszülés működőképességén és biztonságán dolgoztunk – remélem a végleges változat is megőrzi majd ezeket a kompromisszumokat. A törvény megszületésétől nyugodtabb körülményeket várok az édesanyák és a szülést kísérő bábák számára. Nagyon fontos, hogy hivatalosan elérhetők és használhatóak lesznek bizonyos gyógyszerek, és hogy szakorvosokkal is konzultálhatunk.

Maróy Ditta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése